Mobiga

“Gelecek ekranlarda” diyordu ünlü reklamcı Kevin Roberts, Sisomo adlı kitabında. Roberts’ın yıllar önce işaret ettiği bu kaçınılmaz gerçek, bugün birçok kuruluşa farklı iş alanları açıyor. Özellikle cep telefonlarının insan hayatındaki yeri güçlenip hakimiyeti arttıkça, mobil ekranlar için içerik üreten firmalar da çoğalıyor. Tamamen yeni ve önü açık bu alan, kendi cesur girişimcilerini üretiyor.


2006 yılının Kasım ayında kurulan Mobiga da yeni çağın ruhunu yakalamış girişimlerden biri. Cep telefonu oyunları üreten şirket, bugüne kadar SMS’le, kontörle ücretlendirilerek satılan oyunları, kutulu olarak marketlerde satma fikriyle yola çıkmış. Dünyada ilk kez tüketiciye oyununu dokunarak, inceleyerek satın alma imkanı tanıyan ve Türkiye’deki mobil oyun pazarını büyütmeyi hedefleyen Mobiga’yı, yarattığı yeni iş modelini, hedeflerini şirketin genel müdürü Kaan Erdemir ile konuştuk…


Mobiga’nın kuruluş sürecinden bahseder misiniz?


Mobiga, çok enteresan, değişik bir fikirden yola çıkarak, yeni bir pazar üretmek için kuruldu. Ben 3 yıla yakın süre Turkcell’de, mobil oyunlar, logolar, melodiler ile ilgilenen VAS (Value added services / Katma değerli servisler) tarafında çalıştım. Burada gördüğüm temel sıkıntılardan biri mobil ürünler üzerindeki yüzde 47 seviyesindeki vergi yüküydü. Ayrıca Türkiye’deki mobil içerikler SMS ile operatörler üzerinden ücretlendirilerek satıldığı için operatör bağımlılığı var. Türkiye’de oyunlar ortalama 108 kontörden satılıyor. Bunun tüketiciye maliyeti yaklaşık 18 YTL. Vergi, operatör ücreti düşüldüğünde üreticinin cirosu yüzde 20’den başlıyor. Oyunu satan firma üretici değilse, yurtdışından alıyorsa kazandığının yüzde 40 ile 70 arasındaki bölümünü aldığı şirkete vermek zorunda. Tüketicinin cebinden 18 YTL çıkarken, bu işi yapan adamın cebine yaklaşık 2 YTL giriyor. Burada, pazarın büyümesi açısından çok büyük problem var.


Türkiye’de 1994’ten, yani operatörler kurulduğundan bu yana genelde VAS geliri, son iki yıla kadar, İngiltere pazarının onda biri olarak gerçekleşiyordu. İki yıl öncesine kadar her yıl artan VAS geliri, iki yıldır düşüyor. Çünkü artık tüketicinin parası kalmadı. Bunların hepsini aynı kefeye koyduğumuzda “Biz bu iş modelini değiştirmeliyiz” dedik ve oyunları kutulu olarak perakende mağazalarda, marketlerde satmaya karar verdik.


Oyunları perakende olarak satmak size ve tüketiciye nasıl faydalar sağlıyor?


Öncelikle, oyunları telekomünikasyon enstrümanlarıyla ücretlendirmediğiniz vergi avantajı var. Bunun yanı sıra operatöre bağımlı değiliz. Tüketici hangi operatörü kullanıyor olursa olsun bizim oyunlarımızı oynayabilir. Sektörde herkes SMS’le, kontörle satarken biz yepyeni bir model getiriyoruz. Ayrıca tüketici bu ürünü raftan aldığında iade etme şansı var. Nereden aldıysa, o firmanın güvencesinde. Sanayi Bakanlığı’nın şartıdır bu zaten. Yani tüketicinin güveni de tam. Oyun kutularımızın arkasında o oyunu destekleyen telefonların listesi ve ücretsiz destek hattımızın numarası var. “Bir şey olduğunda tüketici bizi lütfen arasın” diyoruz. Bir de ürünümüz yazılım olduğu için hammadde derdimiz yok; kırıldı, koptu, bozuldu derdimiz yok.


Oyunlarımızda mutlaka bir teknolojik inovasyon yaparız. Çünkü mühendis kökenli insanlarız. Yapmazsak sıkılırız. Bu anlamda ürünlerimiz de kalitelidir. Yani, biz tüketiciyi her halükarda memnun ederiz.


Vergi avantajı oyunlarınızın ücretlerine nasıl yansıyor?


Fiyatımız 8,90 YTL. Yani SMS ile 18 YTL’le satılan bir ürünü, tüketici yarı fiyatından daha ucuza alabiliyor.


Tüketici oyunlarınızı nerelerden alabiliyor?


Şu anda tüketici Migros, Carrefour, Darty, Teknosa ve Electro World’de ürünlerimize ulaşabiliyor. Kısa süre içinde D&R’da da ürünlerimiz satılmaya başlayacak. Aslında ben bakkala da, okul kantinine de girmek; herkese erişmek istiyorum. Çünkü hâlâ
herkes gidiyor, bakkaldan bir şey alıyor. Pazarın yüzde 64’ü bakkalarda.


Oyunlarınız telefona nasıl yükleniyor?


Aslında var olan metottan farklı değil. Tüketici, kutunun içindeki şifreyi, oradaki numaraya gönderiyor. Sistem tüketicinin telefonuna uygun oyunu otomatik olarak hazırlıyor ve indiriyor. Toplam süreç yaklaşık 11-12 saniye. Biz, her adımda tüketiciye yardımcı olabiliyoruz. Dolayısıyla tüketicinin herhangi bir sebepten korku, sıkıntı hissetmesine gerek yok. İsterse beğenmediği ürünü değiştirebilir, iade alabiliriz.


Mobil oyunları marketten almak yeni bir fikir. Tüketiciler oyunlarınızı perakende olarak alabileceklerini biliyor mu?


İşe ilk başladığımızda Bilgi Üniversitesi ile işbirliği yaparak, bin 154 kişiyle yüz yüze anket çalışması ve 4 focus grup gerçekleştirdik. Anketi yanıtlayan insanların yüzde 70’i bir cep telefonu oyununu sonradan temin edebileceğini bilmiyordu. Çünkü yarattığımız bu iş modeli dünyada da bir ilk. Yani tüketici raftan böyle bir şey alabileceğini henüz bilmiyor. Bu iş modelinin şu an için en önemli dezavantajı bu. Ama bu, geçilebilir bir dezavantaj. Zaten biz de şu anda bu eşiği atlamaya çalışıyoruz. Bu amaçla CeBIT’in hizmet sponsoru olduk. Bunun dışında farklı pazarlama, reklam aktivitelerimiz de olacak.


Türkiye mobil oyun pazarından nasıl bir pay almayı hedefliyorsunuz?


Daha önce de ifade ettiğim gibi, VAS gelirleri Türkiye’de İngiltere pazarının 10’da 1’i olarak gerçekleşiyor. Bu yıl İngiltere’de, aylık oyun indirme sayısı 6,5 milyon adede ulaştı. Bu sayı Türkiye’de 120 bin adet. Bizim normal şartlarda ayda 650 bin adet oyun satmamız gerekir. Yani pazarda 500 bin adetlik bir boşluk söz konusu. Biz ürünlerimizle bu boşluğu doldurmaya talibiz. Şu anda ana işi oyun üretmek olan tek firmayız Türkiye’de. Evet, oyun üretmek yazılım dünyasının en tepesidir. Ama yapılamayacak bir iş değil. Peki neden Türkiye’de üretici yok? Çünkü üretici para kazanmıyor. Kimsenin anlayışında üçüncü parti iş yapanların büyümesi yok. Hedefimiz pazardan pay kapmaya çalışmak, ‘pastadan o dilimi ben mi alırım sen mi alırsın’ mücadelesine girmek değil, pastayı olması gereken seviyeye büyütmek.


Oyun dışında farklı ürünler de geliştirecek misiniz?


Yakında sözlüğümüz piyasaya çıkacak. Daha sonra farklı ürünler de gelecek.


Yeni oyun projeniz var mı?


iPhone Developer Program’a üye olduk. Şu anda iPhone için bir oyun hazırlıyoruz. İnşallah Türkiye’deki ilk iPhone oyunu olacak.


Hayallerinizde PC oyunu yapmak da var mı?


Var, olmaz mı… Bir PC, Play Station oyunu yapma fikri bizi çok motive ediyor. Ama Türkiye’de PC, Play Station oyunu yapmam için birinin gelip bana 6-7 milyon dolar yatırım yapması lazım. Çünkü en az 1,5 sene 17-18 kişilik bir ekiple bu işi götürmek zorundayım. Şu anda hem bizim bütçelerimizle bunu yapmak çok mümkün değil hem de Türkiye pazarı dinamik bir pazar olmadığı için, yaptığımız oyunu yurtdışına satmamız lazım. Crysis’i de 3 Türk genci yaptı. Dünyanın en iyi oyunu oldu. Bu örneklere baktığınızda yapmanın mümkün olduğunu görüyorsunuz. Ama biraz daha zamanı var.


Türkiye Teknoloji Geliştirme Vakfı’nın iştiraki olan Teknoloji Yatırım geçtiğimiz Mayıs ayında Mobiga’ya ortak oldu. Teknoloji Yatırım’a çok sayıda başvuru geliyor fakat şu ana kadar Mobiga dahil olmak üzere yalnızca dört firmaya yatırım yaptılar. Sizce, Mobiga’yı tercih etmelerinin nedeni neydi?


Öncelikle iş modelimin çok kuvvetli, doğru olduğuna inanıyorum. İkinci olarak, herkeste fikir var ama çoğu uygulanamaz. Türk toplumunda çok şöyle bir şey vardır; “İsrailliler bir gözlük yapmış, 8 kilometre uzağı gösteriyormuş.” “Nasıl?” “Bilmiyoruz ama haberlerde vardı.” Aslında haberci de bilmiyor ama heyecanla almış haber yapmış. Üniversite öğrencileri de aynı hataya düşüyor bazen. Teknolojik kısıtları, hayatın, sahanın, pazarın gerçeklerini, ekonomik gerçekleri bilmemekten dolayı fikirler ölü doğuyor. Teknoloji Yatırım gibi kuruluşlara çok sayıda başvuru geliyor ama bunların çoğu işini kurmamış, elinde iş planı, fizibilite raporları olmayan kişiler. Ayakları yere basan, elinde iş modeli olan, bunu şirketleştirmiş, biçimini oluşturmuş, teknolojiye hakim, Ar-Ge’yi bilerek başvuranlar çok az. Teknoloji Yatırım bunların içinde enstrümanları, parametreleri, indikatörleri en iyi olanları seçiyor. Biz, bu saydığım yönlerimiz güçlü olduğu için kolaylıkla seçildik.


Röportaj: Oylum Çağan-Milliyet

Genel Bayilik Başvuru Formu :

CEVAP VER

Please enter your comment!
Please enter your name here